Deel via

Raadpleeg al je overheidsdocumenten in My e-Box

March 2022
My e-Box is een initiatief van de Belgische overheid om je documenten van de aangesloten overheidsdiensten te bekijken en te beheren. Bij het gebruiken van My e-Box zal je je documenten in je persoonlijke e-box ontvangen en dus in principe niet meer op papier. Dit helpt je met een overzicht te houden over je overheidszaken en het is een stap verder in de digitalisering van je overheidszaken.

 Inloggen op My e-Box

Om te beginnen met My e-Box surf je naar www.myebox.be, op deze startpagina klik je op de knop met “Open My e-Box”. Hier zal je nogmaals gevraag worden om in te loggen, deze keer om de taal te bepalen. Klik op “Inloggen” bij je gewenste taal.

Let op: op de onderstaande foto is er een waarschuwing voor phishing e-mails. Als je meer wil weten over phishing mails en hoe je je hiertegen kan beschermen lees dan ons artikel over veilig op het internet hier.

Kies een manier om aan te melden, gelukkig zijn er verschillende manieren om aan te melden, maar wij raden aan om itsme te gebruiken (als je hierover beschikt).

Je wordt gevraagd om je naam en een aantal andere gegevens. Nadat je deze ingevoerd hebt, zal je een melding krijgen over een verificatiemail. Dit is alleen bij de eerste aanmelding. Bekijk hierna je e-mail van het e-mailadres dat je hebt opgegeven, daar zou je een mail ontvangen moeten hebben met duidelijke instructies om uw e-mailadres te verifiëren.

 

Beheer My e-Box

Nu bent je op het hoofdscherm van My e-Box. Vanaf hier kan je door je documenten scrollen, je kan erop klikken om ze te openen en lezen. Dit is simpel, maar laten we zien wat My e-Box nog te bieden heeft.

Je kan drie acties uitvoeren bij elk document:

– Downloaden

– Verplaats naar map

– Verplaats naar prullenbak

Elk document heeft linksonder een vak staan, deze kan je aanduiden om de drie acties bij meerdere documenten uit te voeren.

 

Downloaden

Door op het symbool van de pijl die naar onder wijst te klikken download je het document als PDF-bestand naar uw toestel. Waardoor je het op je toestel kan bewaren en bekijken.

Je kan je documenten op My e-Box sorteren in mappen. Deze mappen moeten wel op voorhand aangemaakt worden. Klik aan de linkerkant op het logo van de map met de ‘+’.

Je krijgt de vraag hoe je de nieuwe map wil noemen, hier kies je de gewenste naam. Een voorbeeld hiervan is “Financiën”. In deze map kan je dus bijvoorbeeld al je financiële documenten op My e-Box opslaan door ze er heen te verplaatsen. Op de tweede afbeelding van Beheer My e-Box kan je vinden op welk symbool je daarvoor moet klikken. Eenmaal jeeen map aangemaakt hebt verschijnen er nieuwe symbolen aan de linkerkant, een doorzichtige map en een map met een tandwiel. Op de foto onderaan kan je zien welke map welke is en waar ze voor staan.

Bij “Mijn mappen” kan je navigeren tussen je mappen door er op te klikken.

Bij “Beheer mappen” kan je de naam van mappen wijzigen en mappen verwijderen.

De prullenbak

Je kan je documenten ook in de digitale prullenbak gooien van My e-Box. Deze documenten zullen hier ook nog een bepaalde tijd blijven staan, mocht je toch per ongeluk een foutief document verwijderd hebben.

Uiteraard staat het symbool van een prullenbak voor de prullenbak. Als je er op klikt bevindt je document zich in de prullenbak, dit kan je openen door links op hetzelfde symbool te klikken.

Je kan dit document herstellen door het naar een map te verplaatsen (zoals we eerder gezien hebben), echter is deze keer je inbox een van de mogelijke mappen.

 

Terug naar papier

Van zodra je My e-box activeert geef je toestemming om alle communicatie van aangesloten overheidsdiensten via e-box te ontvangen. Dit betekent dat je voortaan geen papieren brief meer zal ontvangen voor belastingen, je pensioen, etc. Wil je toch terug naar de papieren brieven? Volg dan volgende stappen:

  1. Ga naar de website iamapps.belgium.be
  2. Meld je aan
  3. Ga bovenaan naar “Mijn toestemmingen”.
  4. Bij e-box klik je op “Verwijder toestemming”. Indien deze knop er niet staat betekend het dat je e-box nog niet hebt geactiveerd. In dit geval krijg je je brieven nog per post opgestuurd.

 

Computerhulp nodig?

Heb je computerhulp nodig? Neem hier contact op met BEEGO. BEEGO stuurt IT-studenten aan huis of helpt je van op afstand.

Auteur: BEEGO

4 reacties

freddy verbaere
Mijn kleinzoon heeft me geholpen ik ik kan nu al mijn officiële documenten gewoon op de computer beheren. Merci jongen!
7/03/22 09:18 REAGEER
Eddy Desmet
Allemaal goed en wel maar hoe zit het met de veiligheid?
7/03/22 11:11 REAGEER
jessie veyt
Ik ben ook mee dankzij mijn buurjongen van 18. Hij komt in ruil graag van mijn cake snoepen... :)
8/03/22 08:46 REAGEER
elvee
Digitaal, allemaal goed en wel, maar toch vind ik dit niet altijd zo duidelijk en overzichtelijk. Ik krijg graag de gegevens op papier, per post. Op die manier heeft men direct voor zich wat men wil zien.
Bovendien zorg ik mee voor de tewerkstelling bij het postbedrijf.
8/03/22 17:10 REAGEER

Login Registreer

BEEGO

Slimme studenten
Slimme studenten
Om ervoor te zorgen dat iedereen digitaal mee is, stuurt BEEGO IT-studenten aan huis om mensen te assisteren in de digitale wereld. Dit kan gaan van uitleg geven over smartphones tot complexe computerproblemen oplossen maar ook de installatie van bijvoorbeeld een nieuwe printer. Kijk snel op www.beego.be en ontdek of BEEGO in uw regio actief is. Meer info op 078 485 400 of www.beego.be.

Meer artikels van BEEGO

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels