Wat zijn Myminfin en tax-on-web?
MyMinfin is het online platform van de FOD Financiën. Je kan het gebruiken om allerlei belangrijke documenten terug te vinden. Ook om je online belastingaangifte door te geven via tax-on-web, moet je je eerst aanmelden via Myminfin. Via ‘mijn aangifte’ kan je dan verder surfen naar tax-on-web.
Een van de voordelen van je belastingaangifte online ingeven is dat je meer tijd krijgt om het te doen. Dit is wanneer je belastingaangifte ingediend moet zijn:
- op papier moet je aangifte bij de FOD Financiën ten laatste aankomen op 30 juni 2021
- via MyMinfin (Tax-on-web) moet je ten laatste binnen zijn op 15 juli 2021
Hoe kan ik hulp krijgen bij mijn belastingaangifte?
De kantoren en infopunten zijn nog tijdelijk gesloten door corona. Net zoals vorig jaar kan je daarom op afspraak telefonische hulp krijgen bij je belastingaangifte. Indien je vorig jaar ook al telefonische hulp kreeg, kan het zijn dat je dit jaar opnieuw wordt opgebeld en dat hulp je wordt aangeboden. Is dit niet het geval, dan kan je hulp krijgen via het telefoonnummer dat vermeld staat op de envelop van je aangifte.
Let wel op! Mensen met slechte bedoelingen kunnen zich voordoen als iemand die zijn hulp wil aanbieden met je belastingaangifte. Dit is hoe je oplichting kan herkennen:
- De beller kent jouw naam niet.
- Je hebt vorig jaar uw belastingaangifte niet laten invullen door een van onze medewerkers.
- Er wordt gevraagd om te betalen voor de hulp.
- Er wordt voorgesteld om bij jou thuis te komen of er wordt je gevraagd om ergens heen te gaan.
- Er wordt je gevraagd naar informatie zoals:
– je rekeningnummer, je creditcardnummer enz.
– een wachtwoord, de pincode van je identiteitskaart enz.
– je adres of je e-mail
Leer je graag meer over online oplichting? Leer er dan meer over in ons artikel over phishing.
Aanmelden bij MyMinfin
Als je online je belastingaangifte wil doen, surf je naar www.myminfin.be. Klik daar links bovenaan op ‘Meld u aan’.
Vanaf daar word je doorverwezen naar de website CSAM die ervoor zorgt dat je kan aanmelden. Er zijn twee opties die je kan kiezen. In deze tip leggen we je beide manieren uit:
- Aanmelden met eID kaartlezer,
- Aanmelden met Itsme. Heb je Itsme al geïnstalleerd? Dan is de meest eenvoudige manier om verder aan te melden.
Log in via Itsme
Heb je de app van Itsme al geïnstalleerd? Dat is goed nieuws want met Itsme kan je veilig en eenvoudig inloggen op alle overheidssites. Heb je de app nog niet? Geen probleem, Itsme installeren is vrij eenvoudig en moet je ook maar eenmalig doen. We schreven een tip die je helpt met de installatie.
Wanneer je Itsme op je smartphone en computer hebt geïnstalleerd, kan je bij je belastingaangifte aanmelden met Itsme, dit is hoe je dat doet:
- Klik op ‘Aanmelden met Itsme’.
- Er opent een pagina van Itsme. Geef hier je telefoonnummer in, met dewelke je Itsme-account is gekoppeld.
- Open de app op je smartphone om de aanmelding te bevestigen.
- Geef vervolgens aan of je inlogt voor jezelf of een onderneming. Wanneer je koos om voor jezelf in te loggen, opent jouw persoonlijke MyMinfin pagina.
Om verder te gaan naar tax-on-web, klik je bovenaan op ‘Mijn aangifte’. Daar kan je zien wat de status van jouw belastingaangifte is en wat je moet doen om het verder in orde te brengen.
Log in met je kaartlezer
Log je toch liever in met je kaartlezer? Dat kan natuurlijk ook! Als je het nog nooit eerder hebt gedaan, of het is een tijdje geleden kan het zijn dat je jouw kaartlezer opnieuw moet installeren op je computer. Dit is hoe je dat doet:
- Voor je aan de slag gaat, moet je eerst de eID software van de Belgische overheid downloaden. Dit kan je doen via de volgende link: http://eid.belgium.be/nl. Klik op ‘Gratis download’ en kies vervolgens voor ‘Accepteren en downloaden’.
- Je computer zal de download opstarten. Wanneer de download compleet is, klik je op het bestand.
- Volg de stappen die op je scherm komen. Op het einde van het installatieproces kan je kiezen om de kaartlezer eens te testen. Zo weet je of alles juist geïnstalleerd is.
Als de eID software je identiteitskaart herkent, is je ID lezer installeren gelukt en kan je verder gaan met het aanmelden:
- Kies bij het aanmelden voor ‘Aanmelden met eID kaartlezer’.
Tip: kom je hier steeds op een foutmeldingspagina, dan kan het helpen je browser eens volledig af te sluiten en weer op te starten.
- Volg de drie stappen die nu op je scherm komen:
– Sluit de eID-kaartlezer aan op uw computer.
– Steek uw elektronische identiteitskaard of kids-ID in de kaartlezer.
– Klik op ‘Aanmelden’, selecteer uw certificaat en geef de pincode van uw identiteitskaart in wanneer daarom gevraagd wordt. - Geef vervolgens aan of je inlogt voor jezelf of een onderneming. Wanneer je koos om voor jezelf in te loggen, opent jouw persoonlijke MyMinfin pagina.
Om verder te gaan naar tax-on-web, klik je bovenaan op ‘Mijn aangifte’. Daar kan je zien wat de status van jouw belastingaangifte is en wat je moet doen om het verder in orde te brengen.
Veel succes!
Hulp nodig? Schakel BEEGO in!
Heb je extra hulp en uitleg nodig bij de lentepoets van je computer? Of wil je meer uitleg van wat je allemaal met je toestellen kan doen? BEEGO stuurt IT-studenten aan huis om je te helpen met alles wat digitaal is. Kijk waar we actief zijn via https://beego.be/bij-u-thuis/.
1 reactie